تبلیغات
وبلاگ پزشکان طب سوزنی ایران - تفاوتهای دویدن بر روی تردمیل و سطح زمین

دست در دست هم پیشرفت را تجربه کنیم.

تفاوتهای دویدن بر روی تردمیل و سطح زمین

نویسنده :
تاریخ:یکشنبه 20 بهمن 1392-08:05 ب.ظ


دكتر شهرام محقق، متخصص پزشكی ورزشی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان لقمان

نوشته شده برای وبلاگ پزشکان  طب سوزنی

 

تردمیل از وسایل پرمصرفی است كه به كرات در منازل و باشگاهها  جهت تمرین و افزایش استقامت قلبی عروقی مورد استفاده قرار میگیرد.در واقع تردمیل یك ابزار مناسب انجام ورزش هوازی است. از آنجاییكه همواره  برای بسیاری از ورزشكاران و استفاده كنندگان از این وسیله در خصوص ویژگیهای دویدن بر روی تردمیل و  تفاوتهای دویدن بر روی آن و سطح زمین سوالاتی مطرح بوده است ، سعی شده است در این نوشتار به آن پاسخ داده شود. نخست باید بدانیم دویدن بر روی تردمیل از لحاظ مصرف انرژی و  بیومكانیكی تفاوتهایی با دویدن بر روی سطح زمین دارد كه دانستن آنها  میتوانددر استفاده بهینه از این ابزار جهت  ورزشكاران و بیماران كمك كننده باشد. این امر ناشی از چندین عامل است .اول آنكه در حین دویدن بر روی تردمیل ورزشكار  كمتر با عوامل مزاحم بیرونی نظیر باد در تماس است. دوم آنكه بدلیل حركت تسمه تردمیل، ورزشكار به تلاش کمتری برای دویدن نیاز دارد . این عوامل سبب میشود که  راه رفتن و  دویدن بر روی تردمیل نسبت به سطح زمین نیازمند صرف انرژی کمتری باشد .در صورتیکه ورزشکار در حین راه رفتن یا دویدن از دسته تردمیل برای حفظ تعادل خود استفاده کند میزان صرف انرژی از این میزان نیز کمتر میشود. برای آنکه میزان صرف انرژی در حین  راه رفتن و  دویدن بر روی تردمیل در شرایط مشابه (نظیر سرعت یکسان)  با سطح زمین یکسان شود  میتوان شیب تردمیل را کمی افزایش داد .نشان داده شده است که افزایش یک درصد شیب تردمیل میتواند کاهش مصرف انرژی ناشی از حرکت تسمه تردمیل را جبران کند.

از دیگر تفاوتهای دویدن بر روی تردمیل نسبت به سطح زمین آنست که  در تردمیل تنها  میتوان شیب مثبت یا سربالایی را ایجاد کرد و شیب منفی یا سرپایینی و یا مسیرهای غیر مستقیم را نمی توان بر روی تردمیل دوید.  از آنجاییکه عضلات درگیر و نوع انقباض آنها  در دویدن در سربالایی و سرپایینی  و سطوح غیرمستقیم (دایره ای) با یکدیگر متفاوتند  میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد  که دویدن در سطوح طبیعی (دارای پستی و بلندی و مسیر های منحنی) سبب بکارگیری تعداد بیشتری از عضلات نسبت به دویدن بر روی تردمیل شده و در واقع ورزشی کاملتر نسبت به دویدن برروی تردمیل است .از طرفی وجود همین پستی و بلندیها و موانع طبیعی در مسیر دویدن   سبب  هماهنگی بیشتر عصبی عضلانی در پاها  شده و به افزایش ثبات و تعادل ورزشکار  منجر خواهد شد.

تفاوت بعدی تردمیل و سطح زمین مربوط به فضایی است که ورزش در آن رخ میدهد . دویدن برسطوح طبیعی ورزشکار را در معرض آلودگیهای هوای بیرونی قرار میدهد . دویدن بر روی تردمیل معمولا در فضای بسته  منزل و ورزشگاهها رخ میدهد و متاثر از آلودگیهای هوای داخل این فضاها ست . بر خلاف تصور عموم که آلودگی هوا را صرفا مربوط به فضاهای بیرونی   میدانند نشان داده شده است که هوای فضاهای سرپوشیده نیز میتواند آلوده بوده  و  ورزشکار  را تحت تاثیر خود قرار دهد .  ورزش و دویدن در محیطهای طبیعی معمولا از لحاظ روحی برای ورزشکار لذت بخشتر از  انجام یک عمل تکراری نظیر دویدن بر روی تردمیل در فضای منزل یا ورزشگاه  است .بر اساس برخی تحقیقات ورزشکارانی که در محیطهای طبیعی و  سرباز  ورزش میکردند،  تمایل بیشتری به  تکرار و استمرار ورزش از خود نشان میدادند.

اما درخصوص جنبه های مثبت ورزش بر روی تردمیل نیز باید به موارد زیر اشاره کرد: 1-ایمنی بالاتر بدلیل نبود موانع و پستی بلندی در مسیر ورزش  که میتواند  منجر به افزایش سرعت دویدن بر روی تردمیل نسبت به زمین شود .این امر مصرف انرژی بالاتری را در مدت زمان کوتاهتری فراهم میسازد ، 2- امکان انجام ورزش در شرایط آب و هوایی  نامساعد  نظیر سرما، گرما و آلودگی هوا، 3-صرفه جویی در زمان برای کسانی که بدلیل مشغله کاری زیاد امکان انجام ورزش در محیطهای دیگر را ندارند، 4-امکان انجام همزمان برخی کارها نظیر تماشای تلویزیون ، 5- امکان استفاده از  امکانات دستگاه جهت نمایش تعداد ضربان قلب، کالری مصرفی و ..... 6- دویدن بر روی نقاله  تردمیل  نسبت به  برخی سطوح نظیر سنگ و آسفالت فشارکمتری بر اندام تحتانی واردکرده و میتواند در کسانی که از مشکلات  مفاصل اندام تحتانی نظیر آرتروز رنج میبرند مناسبتر باشد.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.